Detailhandelsvisie, detailhandelsnota, retail, marketing, vernieuwing, innovatie, gianotten, henk, vastgoed, conceptontwikkeling, consumentengedrag, onderzoek, advies, retailvisie, Onderzoek, advies, ondernemerschap, innovatie, belevingsonderzoek, consumentengedrag, experience, detailhandelsvisie, psychologie, marktonderzoek, beleidsonderzoek, trendstudies, management, organisatie, veranderingsmanagement, koopstromen, koopstroomonderzoek, Presentaties, ondernemerschap, innovatie, colleges, workshops, inleiding, workshop, voordracht, detailhandel, retail, trends, consumentengedrag, retailtrends, vastgoedmarkt, marketing, college, consumentenonderzoek, marktonderzoek, conceptontwikkeling, veranderingsmanagement, strategieontwikkeling, kennisuitwisseling, kennismanagement, theorie, praktijk, beslissingen, advies, research, management

Blogs - Garma bv voor Onderzoek en Advies voor Retail, Innovatie en Ondernemerschap

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Blog Retail Power

Ammehoela: Het einde van (de) molenaar (15 juni 2014)
Mijn vorige blog ging over het einde van de korenmolenaar. Dit blog gaat over die andere molenaar, Cor Molenaar. Ik bedoel de professor die niet het einde van de molenaar maar het einde van de winkels voorspelt. Deze molenaar vindt stenen winkels vissers, die passief op klanten zitten te wachten en hij vindt pure players jagers, die heel sterk bezig zijn met Google, met e-mailmarketing en banners om webshoppers aan te trekken. Hij vindt ook, dat winkels als de Bijenkorf geen bestaansrecht hebben en dat het ‘oude economie’ is om te zeggen dat Zalando geen winst maakt. Lees verder...

Het einde van (de) molenaar (1 juni 2014)
Dit is het eerste van twee blogs over (de) molenaar. Dit eerste blog gaat over de korenmolenaar. Het gaat niet zozeer over het beroep van de korenmolenaar, maar over de neergang van de molenaar in de tweede helft van de 19 e eeuw door de industrialisatie van zijn productieproces. Maar het is niet alleen een somber verhaal. Want vandaag de dag zien we de molenaar weer onderdeel uitmaken van de broodketen bij de productie van het trendy spelbrood. Een wonderlijk verhaal waarbij je de vraag kan stellen of het de winkels hetzelfde zal vergaan als de molenaar. Want als we die andere molenaar, Cor Molenaar moeten geloven dan zal het snel gedaan zijn met de meeste winkels. Maar daarover gaat het volgende blog. Lees verder…

De ene starter is de andere niet (mei 2014)
De afgelopen maand las ik een paar berichten die in de dagbladen en in de vakpers hebben
gestaan. Ze hebben op de een of andere manier allemaal met elkaar te maken.
Het eerste bericht stond in de Volkskrant van 31 mei. Het ging over Athene, waar de crisis na
2008 ongenadig heeft toegeslagen. Maar zegt Dimitris Hall in zijn blog op
Spotted by the
Locals
‘De crisis heeft het slechtste en het beste in ons boven gebracht. Slecht: de opkomst
van Gouden Dageraad. Goed: dat er overal nieuwe kleine winkeltjes en bars zijn geopend.
Een café met bordspellen, een bakkertje, nog een bakkertje, veel cafés met betaalbare
metzedes en Griekse tapas’. Hij noemt ook lokale markten waar boeren hun fruit en honing
direct verkopen en de coöperatieve initiatieven, dat je bijvoorbeeld een café met je vrienden
opent. Lees verder..


The Wheel of retail turns again! (april 2014)
Al sinds begin 2013 wordt onder auspiciën van de Thuiswinkelorganisatie het project
Shopping2020: Hoe shopt uw klant in 2020’ uitgevoerd’. Met medewerking van honderden
experts werd in 2013 vooral veel onderzoek uitgevoerd. En in de komende maanden worden –
opnieuw met medewerking van heel veel experts – de actieplannen ontwikkeld. Lees verder..


Stilstand is achteruitgang (februari 2014)
Half februari verscheen een van de betere rapporten uit de reeks die het programma Shopping 2020 heeft opgeleverd. Ik bedoel het rapport over de Nieuwe Winkelstraat, dat door INretail en de Nederlandse Raad van Winkelcentra is opgesteld. Een groot deel……..Lees verder

Wat heeft Lady Gaga met Shopkick? (januari 2014)
Wat hebben Lady Gaga en Cyriac Roeding met ondernemerschap te maken. Misschien heeft u nog nooit van ze gehoord, maar ik zou zeggen, het zijn echte ondernemers. Om te beginnen met Lady Gaga. Zij runt tenslotte ook haar eigen bedrijf. Als zij een ingeving……..Lees verder

Met ons allen cross channel! (december 2013)
Iedereen is het er wel over eens dat de dynamiek in de retail zich op dit moment voor een heel groot deel online afspeelt. Daar staat echter tegen over, dat de stenen winkels nog heel wat professioneler zijn dan de pure webwinkels. Het aanbod……..Lees verder

Hoe kiezen consumenten? (november 2013)
Stelt u zich voor dat u een nieuwe digitale camera wilt kopen. Dan gaat u vanzelfsprekend heel veel informatie op internet verzamelen over verschillende merken en verschillende modellen, die worden aangeboden. U vergelijkt natuurlijk prijzen, de……..Lees verder

Consumentenvertrouwen: het CPB doet er niets mee! (september 2013)
In 1972 besloot een aantal EU-landen de Verenigde Staten te volgen, waar het consumentenvertrouwen al vanaf 1945 door het Survey Research Center van de University of Michigan wordt onderzocht. De grote man achter het onderzoek……..Lees verder

Comfort & excitement (augustus 2013)
Consumenten beoordelen  winkels en winkelcentra (en eigenlijk alle merken) niet alleen rationeel, maar ook emotioneel. Rationeel wordt een beroep gedaan op het geheugen, de kennis en ervaring van consumenten. Dit zorgt ervoor dat consumenten allerlei……..Lees verder

Wat heeft Blokker met Billy Bookshelf? (juli 2013)
Een paar jaar geleden heb ik in een column iets geschreven over de Billy Bookshelf index. Die index geeft de prijs van een Billy-boekenkast van IKEA in verschillende landen. De BBI werd in 2010 gepresenteerd als een alternatief voor de Big Mac index die door het……..Lees verder

Kan Coolblue op tegen Amazon? (juni 2013)
Er is al enige jaren een enorme internationaliseringsgolf gaande. Bijna dagelijks openen internationale retailers winkels in ons land. Het zijn winkels als Urban Outfitters, Zara, Desigual, Hollister, Primark, H&M, Prada, Kxuio en River Island etc. Wereldwijd……..Lees verder




 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu