Detailhandelsvisie, detailhandelsnota, retail, marketing, vernieuwing, innovatie, gianotten, henk, vastgoed, conceptontwikkeling, consumentengedrag, onderzoek, advies, retailvisie, Onderzoek, advies, ondernemerschap, innovatie, belevingsonderzoek, consumentengedrag, experience, detailhandelsvisie, psychologie, marktonderzoek, beleidsonderzoek, trendstudies, management, organisatie, veranderingsmanagement, koopstromen, koopstroomonderzoek, Presentaties, ondernemerschap, innovatie, colleges, workshops, inleiding, workshop, voordracht, detailhandel, retail, trends, consumentengedrag, retailtrends, vastgoedmarkt, marketing, college, consumentenonderzoek, marktonderzoek, conceptontwikkeling, veranderingsmanagement, strategieontwikkeling, kennisuitwisseling, kennismanagement, theorie, praktijk, beslissingen, advies, research, management

Wat heeft Blokker met Billy Bookshelf? - Garma bv voor Onderzoek en Advies voor Retail, Innovatie en Ondernemerschap

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Wat heeft Blokker met Billy Bookshelf? (juli 2013)

Een paar jaar geleden heb ik in een column iets geschreven over de Billy Bookshelf index. Die index geeft de prijs van een Billy-boekenkast van IKEA in verschillende landen. De BBI werd in 2010 gepresenteerd als een alternatief voor de Big Mac index die door het tijdschrift The Economist tot de meest betrouwbare financiële indicator was gebombardeerd. Nu had ik zelf in de jaren negentig een IKEA-Hennes-index ontwikkeld. Zo kon ik in de collegezaal de strategie van regionale prijsdifferentiatie van IKEA laten zien. Dat Hennes bed kostte in die tijd in Duitsland 99 €, in Nederland 109 €, in België 129 € en zo liep dat op tot 185 € in Denemarken. Verschillen in koopkracht en in concurrentie zijn onder meer bepalend voor de prijsstelling per land. Ik was graag met de Hennes-index beroemd geworden, maar de eer ging naar Billy Bookshelf. Maar ik heb een nieuwe kans gevonden in de Blokker-index. Zoals u weet, behoren nogal wat winkelketens tot het Blokker concern.
Natuurlijk de winkels van Blokker, maar ook die van Bart Smit, Intertoys, Toys2Play, Xenos, Leen Bakker, E-Plaza, Cook&Co, Overvecht, Novy, Big Bazar en de Marskramer. Alles bij elkaar genomen hebben we in Nederland 1.872 m² winkelvloeroppervlakte per 1.000 inwoners. Daarvan behoort 73 m² tot de winkels van het Blokker-concern. Mijn Blokker-index is voor heel Nederland 73. Dat is dan gelijk een maat om de filialiseringsgraad van steden, provincies of winkelcentra te vergelijken.
Ik zou nooit gedacht hebben dat met een index van 128 de provincie Zeeland op de eerste plaats staat en Zuid-Holland met 57 op de laatste plaats. Van de acht grote steden staat Utrecht met een index van 88 op plaats één en Amsterdam met een index van 37 op plaats acht. Utrecht heeft dus ruim 2 keer zoveel Blokker-meters per inwoner als Amsterdam. Logisch want Utrecht heeft Hoog Catharijne, het grootste winkelcentrum van Nederland en daar zijn de ketens erg goed vertegenwoordigd. Zuidoostbeemster heeft van Nederland de hoogste Blokker-index. In een plaatsje met 2.800 inwoners is een tuincentrum Overvecht gevestigd van ruim 15.000 m². Goed voor een index van meer dan 5.400.  Met een index van 7 staan Wijhe en Waalre samen onderaan de lijst. Of juist bovenaan, het is maar hoe je het bekijkt.


 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu