Detailhandelsvisie, detailhandelsnota, retail, marketing, vernieuwing, innovatie, gianotten, henk, vastgoed, conceptontwikkeling, consumentengedrag, onderzoek, advies, retailvisie, Onderzoek, advies, ondernemerschap, innovatie, belevingsonderzoek, consumentengedrag, experience, detailhandelsvisie, psychologie, marktonderzoek, beleidsonderzoek, trendstudies, management, organisatie, veranderingsmanagement, koopstromen, koopstroomonderzoek, Presentaties, ondernemerschap, innovatie, colleges, workshops, inleiding, workshop, voordracht, detailhandel, retail, trends, consumentengedrag, retailtrends, vastgoedmarkt, marketing, college, consumentenonderzoek, marktonderzoek, conceptontwikkeling, veranderingsmanagement, strategieontwikkeling, kennisuitwisseling, kennismanagement, theorie, praktijk, beslissingen, advies, research, management
Hoofdmenu:
Hoe kiezen consumenten? (nov 2013)
Stelt u zich voor dat u een nieuwe digitale camera wilt kopen. Dan gaat u vanzelfsprekend heel veel informatie op internet verzamelen over verschillende merken en verschillende modellen, die worden aangeboden. U vergelijkt natuurlijk prijzen, de meegeleverde accessoires, het interne geheugen, of er een stabilisator op zit, de effectieve resolutie, het aantal en soort opnameprogramma’s, de gevoeligheid van de camera, de sterkte van de lens, de helderheid van het scherm, het gebruikscomfort, de gebruikte materialen, de optische sensoren, de interne geheugencapaciteit, de fotofuncties, de digitale en smart zoom, de garanties en wellicht nog veel meer. Als u zo te werk gaat wanneer u iets koopt, bent u een rationele consument, die op basis van alle beschikbare informatie een keuze maakt uit alle alternatieven. Wat zegt u? U gaat zo niet te werk! Dat is gek, want economen gaan ervan uit dat u rationeel bent, dat u over volledige informatie beschikt en alle productkenmerken tegen elkaar afweegt om vervolgens de juiste beslissing te nemen. De modellen van het Centraal Planbureau gaan daarvan uit – dat worden evenwichtsmodellen genoemd – en ook het standaard imago-