Detailhandelsvisie, detailhandelsnota, retail, marketing, vernieuwing, innovatie, gianotten, henk, vastgoed, conceptontwikkeling, consumentengedrag, onderzoek, advies, retailvisie, Onderzoek, advies, ondernemerschap, innovatie, belevingsonderzoek, consumentengedrag, experience, detailhandelsvisie, psychologie, marktonderzoek, beleidsonderzoek, trendstudies, management, organisatie, veranderingsmanagement, koopstromen, koopstroomonderzoek, Presentaties, ondernemerschap, innovatie, colleges, workshops, inleiding, workshop, voordracht, detailhandel, retail, trends, consumentengedrag, retailtrends, vastgoedmarkt, marketing, college, consumentenonderzoek, marktonderzoek, conceptontwikkeling, veranderingsmanagement, strategieontwikkeling, kennisuitwisseling, kennismanagement, theorie, praktijk, beslissingen, advies, research, management

Wat heeft Lady Gaga met Shopkick? - Garma bv voor Onderzoek en Advies voor Retail, Innovatie en Ondernemerschap

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Wat heeft Lady Gaga met Shopkick?(jan 2014)

Wat hebben Lady Gaga en Cyriac Roeding met ondernemerschap te maken. Misschien heeft u nog nooit van ze gehoord, maar ik zou zeggen, het zijn echte ondernemers. Om te beginnen met Lady Gaga. Zij runt tenslotte ook haar eigen bedrijf. Als zij een ingeving krijgt voor een nieuwe outfit, pakt ze onmiddellijk een velletje papier en schrijft het idee op. Voordat ze het vergeet. Maakt niet uit of ze doodmoe in bed ligt of waar ze ook is. "If God calls you, pick up the damn Phone". Want zegt Lady Gaga, als ik mijn eigen creativiteit negeer is dat het begin van het einde. Cyriac Roeding is de oprichter van Shopkick. Voor Roeding begint een goed idee bij een probleem. Hij was de eerste die met mobiel het probleem wilde aanpakken, dat er niet altijd genoeg mensen je winkel binnen komen. Shopkick beloont consumenten die een winkel binnen stappen, niet omdat ze er iets kopen, maar omdat ze er binnen komen. Het model is simpel. Winkeliers kunnen voor 100 dollar een apparaatje aanschaffen dat klanten detecteert als ze in de winkel zijn, klanten kunnen de App van Shopkick downloaden en klaar is Kees. Consumenten krijgen punten – die heten shopkicks – voor elk winkelbezoek en die punten kunnen ze omzetten in dollars. Als ze ergens zijn krijgen ze via hun mobieltje aanbiedingen en andere voordeeltjes. Geen gedoe met social media, nee "shopkick transform shopping into a personal, rewarding and fun experience for everyone" het brengt de online en de stenen wereld bij elkaar. Shopkick heeft op dit moment bijna 4 miljoen gebruikers. Duizenden deelnemende winkeliers zijn zowel ketens als zelfstandigen. Wat Shopkick zo’n mooie tool maakt is dat het in winkelcentra de samenwerking van winkeliers en eigenaren integreert. Win Win dus. Roeding heeft weleens gezegd, als ik een goed idee heb, laat ik alles uit mijn handen vallen, zoek ik goede mensen erbij en begin een onderneming.
Ik kom straks terug op Lady Gaga en Roeding. Maar eerst iets over de detailhandel van vandaag. Je kunt bijna geen winkelier spreken of hij heeft het over de crisis, problemen met de financiering, de BTW-verhoging, het lage consumentenvertrouwen of de concurrentie van internet en alle gevolgen van dien voor zijn omzet. De meeste grote banken brengen als maar rapporten uit met sombere voorspellingen en het lijkt soms wel of de tijden van het grote doemdenken zijn terug gekeerd. Toch zien en horen we ook heel veel goed nieuws. Ik sprak onlangs een jonge ondernemer in het zuiden van het land met twee speciaalzaken. Die had op een sombere lezing van een internetgoeroe gereageerd met "Ik heb twee speciaalzaken en die zijn echt speciaal. Ik heb nergens last van". Ik hoor de jongens van Coolblue die dag in dag uit de Dutch Dream van een paar creatieve en eigenzinnige studenten waarmaken. Een droom die begon met een simpel idee in een Rotterdamse kroeg. Ik heb Maggy ontmoet, die met Maggy’s Mode de internationale fashion naar Spakenburg brengt en alles uit de kast haalt om haar klanten te verleiden en haar droom tot werkelijkheid te brengen. En ik heb Granny’s Finest gezien. Begonnen met een idee van Niek van Hengel die zag dat heel veel grannies breien zonder een doel te hebben voor wie ze breien. Nu breien al bijna 30 grannies voor de winkel en breien modieuze kleding en accessoires van bolerootjes en truien tot stropdassen en vlinderstrikken. De grannies maken uitjes met elkaar en bezorgen de breiwerken zelf met Vervoer op Maat. Ze vinden het leuk, leren nieuwe mensen kennen en horen er weer helemaal bij.
Al die ondernemers hebben met Lady Gaga en Cyriac Roeding gemeen dat ze een droom of een idee hebben, dat ze problemen zien die opgelost kunnen worden, dat ze creatief zijn, kansen benutten en daardoor succesvol zijn. Elke dag weer. In de detailhandel is het een geweldige tijd om te ondernemen. Maar je moet het wel zien natuurlijk.

15 januari 2014

 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu